Digitala investeringar i coronatider - så går ni starkare ur krisen
När efterfrågan stannat av och kampanjbudgeten strypts finnas det istället tid att höja blicken för att stärka era digitala plattformar, närvaro och kommunikation. Nu är det bra tid för mer långsiktiga insatser som förbättrar era förutsättningarna direkt och framförallt när det vänder. Även om normalläge känns avlägset just nu är det bara runt hörnet, håll ut och kämpa så är vi snart igenom!
Dump: Lighthouse - web.dev
Här är lite inspiration till grundläggande och mer långsiktiga aktiviteter för att boosta era digitala plattformar, kommunikation och strategier.
Några tips på digitala aktiviteter till marknadsförare, kommunikatörer och digitala strateger.
Undvik panikåtgärder - Analysera!
Det ingen bra idé att reagera med panikåtgärder när du ska ställa om till smartare digital marknadsföring och kommunikation. Börja med en grundläggande analys av tillgänglig data som beskriver digitalt beteende, konvertering och transaktioner. När du fått en samlad bild av nuläget kan du ta välgrundade beslut och prioritera rätt aktiviteter.
Designa en bättre användarupplevelse
Snygga till och designa en bättre användarupplevelsen på webben. Ge företagets kommunikativa nav och viktigaste digitala plattform bättre struktur, navigering och visuell kärlek. Har ni inte beskrivit era beteendetyper (personas) eller uppdaterat kundresekartan på länge, passa på. Se också till att intervjua era användare/kunder för att fånga upp verkliga behov, synpunkter och idéer.
Växla upp SEO-arbetet
Passa på att göra en grundläggande SEO-analys och agera på prioriterade insikter. Se över redaktionell struktur, SEO-mall och gå igenom keywords och sätt ambitiösare mål. Om någon anser att ni ska prioritera annorlunda kan du alltid påminna dem om att söktrafiken är superviktig "köp-redo" trafik som letar efter just ert innehåll, produkt eller tjänst. En bra början i SEO-arbetet är att göra en enklare online-analys - https://web.dev/ - att jämföra med konkurrenterna är en bra måttstock.
Använd nätverket för distribution
När det råder annonsstopp får man förlita sig på kollegornas goda vilja och att ert samlade nätverk löser distributionen. Se bara till att skapa riktigt bra, trovärdigt och värdeskapande innehåll med hög shareability som de anställda med stolthet delar, då kan den samlade räckvidden ta innehållet riktigt långt.
Justera tonalitet och budskap i kampanjer
Förutsatt att ni inte valt att helt stoppa alla kampanjer kan en tillfällig paus behövas för att justera innehållet till en lite varmare och mjukare approach. Tona ner pushiga säljtexter och tänk på att innehållet ska klarar sig i ett flöde med mer dystopiskt innehåll.
Nytt värdeskapande content
Se över contentstrategin, uppdatera content-kalendern och passa på att skapa riktigt bra värdeskapande content (!). Fokusera på att leverera värden till kunder och målgruppen genom att generöst dela inspiration och kunskap, det skapar trovärdighet och öppnar för framtida affärer. Glöm inte bort att också planera för distribution och uppföljning :)
Planera för normalläge
Marknadens nuvarande förlamning kommer inte vara för alltid, glöm inte bort att planera för en normaliserad marknad och efterfrågan. När det tar fart, se till att vara redo med bästa tänkbara förutsättningarna.
--
Det finns såklart många andra aktiviteter att ägna sig åt under rådande vakuum. Att fokusera på utbildningar och certifieringar, utmana gamla affärsmodeller i en Google Design Sprint eller designa en riktigt bra kundupplevelse är också en bra idéer. Om ni är nyfikna på hur och vad just ni kan göra eller bara vill få en inspirerande injektion, ta in extern kompetens.
Fem sätt att få ut mer värde av ditt befintliga Marketing Automation
Som marknads- eller CRM-chef har du kanske redan investerat i en Marketing Automation-lösning för att stödja din marknadsförings- eller kundstrategi. Men har du känslan av att du borde kunna göra mer och utnyttja funktionerna bättre? Kanske att du upplever att du har beställt en "Porsche" men använder den som om det är en "Fiat"?
2023-03-23 Magnus Wallén
Rickard Henley: "Alla företag har en story, de flesta använder den inte"
Med fötterna i journalistik och innehållsproduktion har han under de senaste 15 åren lett mediebolag som TV4, Utbildningsradion och Norstedts i den digitala omställningen. Senast som global förlagschef på Storytel. Vi ställde fem snabba frågor till 720-gruppens senaste seniorkonsult, nu sex månader in i rollen: Rickard Henley.
2022-11-01 Daniel Cedergren
Sex tips till det bästa CRM-systemet
Du vill hitta nya bästa kunder, eller hur? Du vill också hitta fler lojala kunder till din produkt eller tjänst. Vem vill inte det? Bra, då har du hittat till rätt blogg-post!
2022-09-12 Daniel Cedergren
Hur du kan hitta lookalikes på dina bästa kunder
Du vill hitta nya bästa kunder, eller hur? Du vill också hitta fler lojala kunder till din produkt eller tjänst. Vem vill inte det? Bra, då har du hittat till rätt blogg-post!
2022-06-07 Björn Lorentzi
Case: Kanal- och innehållsstrategi med målet att skapa en tydligare digital närvaro
CAN och Tidningen Alkohol & Narkotika vände sig till tech720 för att bli mer digitala. Man hade ett behov av att bättre kunna nyttja sitt journalistiska material digitalt och att där kunna bli ännu vassare i sitt erbjudande, både vad gäller det redaktionella materialet, men även sitt erbjudande till läsarna. Tech720 såg ett antal utmaningar som man behövde adressera, men även en hel del outnyttjad potential vad gäller antal besökare, hur man presenterar det redaktionella materialet och hur konverteringsflödet såg ut.
2022-05-23 Mikael Mathison
Fyra tips till dig som ska starta igång ett digitalt projekt
Att få ett projekt att ta fart kan vara krångligt i de bästa tider. Här hittar du fyra tips som kan ge god hjälp på vägen och vara avgörande för ett bra resultat.
2022-05-06 Jonas Berg
Rickard Henley - Expert på digital omställning, strategier och utveckling i bryggan affär/innehåll
Rickard Henley har en bakgrund i mediebranschens digitala omställning både från TV (TV4 och UR), tidningar (Bonnier, Schibsted, LRF Media) och bokbranschen med fokus på ljud och digitalt (Norstedts och Storytel) och är ett utmärkt lunchsällskap för dig som vill navigera i en värld där innehåll möter affär.
2022-05-05 Björn Lorentzi
Att mäta är att veta – Men vad?
Att mäta alla parametrar som går är sällan konstruktivt användande av resurser. Därför är det viktigt att ha en genomarbetad mätplan. Vad är det ni faktiskt behöver veta och hur ska informationen implementeras i affärsmålen? Hur utvärderar ni resultatet av era mätningar och omvandlar det till insiktsdrivna strategier?
2022-05-01 Jonas Berg
Daniel Cedergren - Expert inom CRM/MA/CDP
Daniel har arbetat med verksamhetsutveckling och IT inom marknadsföring, försäljning och kundservice de senaste 18 åren. Daniel har lång erfarenhet av arbete och införande med datadrivna transformationer inom marknad, analys och försäljning inom både arbetssätt, styrning och uppföljning.
2022-03-24 Björn Lorentzi
Marketing Automation – Vinsterna med smarta automatiserade system
Det finns många fördelar med automatiserade kommunikationsflöden. Lösningar som både effektiviserar dina processer, per automatik personaliserar din kommunikation och kan optimera såväl kundrelationer som konvertering.