Mikael Mathison, Client Director på tech720 berättar hur vi stöttar kunden med att utforma digital strategi och genomföra digitala utvecklingsprojekt.
I en sponsrad del av poddavsnittet med Linnea Kihlström intervjuas Mikael av Fredrik Wass. Lyssna på Micke! eller läs transkribering nedan.
Podden transkriberad:
Fredrik: Tidskriftspodden sponsras av 720gruppen. Och inte nog med det vi har även Mikael Mathisson från tech720 med här i podden. Välkommen hit!
Mikael: Tack, kul att vara här!
Fredrik: Vad gör du på tech720?
Mikael: Min roll på tech720 är ju att hjälpa företag som kanske inte är så mogna inom det digitala att fatta bra beslut så att jag ser mig själv och tech720 lite grann som en oberoende digital rådgivare.
Fredrik: Man har ju mycket saker på sitt bord som tidskrift idag. Speciellt om man är en mindre redaktion, men man kan inte vara expert på allt. Vilka är de vanligaste frågorna som du får i ditt jobb från dina kunder?
Mikael: Från kunder är det tveklöst frågor som “Vad det kostar?” och “När är det vara klart”.
Fredrik: Hur långt är ett snöre-svaret!
Mikael: Kostnader är såklart jätteviktigt, men jag tycker att man måste börja i en annan ände och kanske mer prata i termer av vad vill man uppnå och vad behöver man för att göra det. När de frågorna dyker upp, vilket de brukar göra initialt, så är mitt jobb att spela tillbaka frågan och diskutera i termer av vad vill man uppnå.
Man kan säga att många frågor är relaterade till resultat slutmål eller budget. Det är väl väldigt få gånger som man får frågor som rör hur ska man ta sig till målet. Hur kommer jag dit? Vad är bästa sättet att göra det på och vilka faktorer är viktiga för att jag ska lyckas med det. Till exempel frågor kring arbetsprocessen: Vilka ska vara med? Vilka bör vara med? Vad finns det för förväntningar och hur ska hantera dem? Hur ska jag förankra saker internt?
Fredrik: Nästan alla i tidskriftsbranschen är beroende av externa leverantörer - man är beroende av konsulter och kanske framför allt med webbutveckling som ändå är delvis en annan kompetens än vad man är van vid. Hur ska man agera för att vara en bra beställare och kravställare? För du är ju på ett sätt på andra sidan, du är ju den personen som man tar in och tar hjälp av. Vad uppskattar du att få höra och vilken relation vill man ha? Jag ställer en massa frågor på en gång… .
Mikael: Framför allt så tycker jag att man måste förstå sin egen roll i ekvationen. Det jag säger som beställare, och hur jag agerar, och det jag gör kommer att påverka resultatet i slutändan. Jag tror också att det är det som gör skillnaden om det här blir en succé eller om det blir mindre bra.
Jag gillar egentligen inte ordet leverantör när man pratar om det i de här termerna. Jag tycker mer att man ska prata om ett partnerskap. Att ha en partner, att den ena parten är expert på någonting. Den andra parten är expert på någonting annat och jag tror att bäst resultat uppnår man om man ser till att ställa alla relevanta frågor. Lyssna på vad den andra har att säga och sedan diskutera sig fram till en lösning på det.
Sedan tror jag också att det är väldigt viktigt att man lägger ner tid som beställare och inte bara lämnar ifrån sig det till någon annan att göra, ofta en byrå eller någon annan typ av digital partner. Utan det kräver att man lägger tid som beställare och ser till att ställa de relevanta frågorna. Det är just detta som tech720 hjälper våra kunder med att. Att utröna vad man faktiskt behöver se till att hitta den bästa lösningen och faktiskt se till att ställa rätt frågor.
Fredrik: Om man vill veta ännu mer om tech720 och kanske vill höra av sig till dig, vad gör man då?
Mikael: Då tycker jag att man ska "adda" mig på Linkedin och skicka ett meddelande. Eller så går man in på tech720.se och så hittar man mina kontaktuppgifter där.
Fredrik: Tack för att du var med!
Vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med digital utveckling och omställning, kontakta Mikael på +46 70 554 21 41 mikael.mathison@tech720.se