fbpx
2022-02-10 Björn

Sju trender att känna till om du vill lyckas på den digitala marknaden

Om du arbetar med content marketing bör du putsa glasögonen och vässa ditt fokus nu. Här redogör vi för våra spaningar kring SEO och digitala trender 2022. Detta behöver du ha koll på om du ska lyckas med din marketing!

 

Att hålla koll på digitala trender och att kika i spåkulan för att försöka förutse vad som är på väg att bli ”hett” på marknaden är en viktig aspekt av att slipa sina marknadsförings-skills. För att öka sin exponering är det av stor betydelse att hänga med i det snabbt föränderliga landskapet. Samtidigt är det lite av en djungel och svårt att veta vilka trender som verkligen slår igenom.

Vi vill hjälpa dig att förstå 2022 års digitala landskap, genom att lista de hetaste trenderna som du bör ha koll på.

UGC – innehåll

Kanske har du redan sprungit på begreppet User Generated Content (användargenererat innehåll). Det kommer dock att slå igenom bredare och bli alltmer vanligt under 2022. UGC är en marknadsföringsmetod för content marketing där dina kunder skapar innehållet. Du får alltså kunden att göra reklam för dina produkter. Det skapar trovärdighet och bidrar till att dina produkter känns relevanta och tillgängliga. Det kan låta som en omständlig metod, men det finns verktyg för att göra UGC-marknadsföring smidigt. Du kommer att uppleva det som gratis marknadsföring och många vittnar om att UGC är ruskigt effektivt i många branscher.
En basic variant av UGC är att dela de poster på sociala medier där kunder skrivit positiva omdömen om ditt företags produkter eller tjänster. Detta kan du göra genom att be kunder att tagga dig på Instagram eller facebook om de vill att deras bilder ska kunna delas av dig och ditt företag. Eller be snällt om lov att dela när du ser kundens inlägg. Vanligtvis blir kunderna glada och tackar ja till att bli repostade. Undersökningar visar att konsumenter i mycket högre grad är benägna att köpa en produkt utifrån UGC istället för BCT (Brand Created Content). User Generated Content är en trend för marknadsföring som är väldigt enkel och snabb att implementera, oavsett yrkesområden eller målgrupper.

AI fortsätter att bryta mark

AI blir allt smartare och mer användbart för varje år. Under 2022 kommer chatbotsen att utveckla ännu mer avancerad emotionell intelligens. Syftet är att bli vassare på att förstå sökintentionen och därigenom kunna leverera mer precisa svar på användarens frågor. Tydligast blir detta genom Googles nya tolkningsverktyg: MUM (Multitask United Model). En AI-modell som Google själva säger kommer bli outstanding på att förstå googlarnas känslor och intentioner. MUM kommer att ersätta dagens BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) under 2022.

Tredjepartscookies blir ett minne blott?

Det blir allt viktigare med integritet på nätet. När det gäller cookies märks detta tydligt under 2022, särskilt när det gäller tredjepartscookies. Tredjepartscookies samlar in din personliga information för att använda till att skapa riktade annonser, till exempel. Under 2022 kommer Google att fasa ut tredjepartscookies i Chrome-läsare. Du gör klokt i att omedelbart anpassa din kommunikation efter detta, för att slippa stå handfallen och vilsen när förändringen är ett suggestivt faktum som färgar din kommunikation – vare sig du vill det eller inte.

Just-in-time marknadsföring

Just-in-time marknadsföring innebär att skapa marknadsföringsinnehåll på exakt rätt tid och plats. Du anpassar ditt innehåll och din strategi till behoven hos intresserade konsumenter exakt när de är i köpläge. Just-in-time marketing fortsätter att bli allt vanligare 2022. Receptet för att lyckas med detta består främst av att just-in-time marknadsförare har förmågan att engagera i exakt timing med kundens konverteringsvilja. Tips till dig som vill testa just-in-time marknadsföring:

  • Optimera arbetet. Slipa marknadsföringsverksamheten och trimma ditt team att arbeta i kortare led och med snabbare puckar. Maskineriet behöver gå smidigare och vara smartare. Insikter måste vändas till actionplaner på några dagar istället för månader. Kanske måste fler få beslutsrätt och utan onödiga mellanhänder kunna agera på uppstuds. Optimera din styrningsstruktur och tydliggör ansvarsfördelningen. Eliminera processsteg och överlämningar där det är möjligt.

 

  • Lyssna effektivt. Samla ledtrådar, till exempel i sociala medier, för att bli bekvämare med att använda ostrukturerad data och beslut baserat på en kombination av insikt och magkänsla.

 

  • Balansera analys med kampanjstrategi. Dra löpande slutsatser från enskilda interaktioner och lägg det till din bredare kampanjstrategi. På så sätt kan du vässa kvaliteten i samspelet med kunden. Underskatta inte kundens input till hur kommunikationen kommer se ut framåt.

Bäst laddningstid = flest träffar

Laddningstider på sajterna är en viktig parameter i googles algoritmer. Det kommer under 2022 att fortsätta vara en tung rankingfaktor som inte går att komma runt. Optimera, komprimera och maximera allting som rör din sida. Ju snabbare besökaren får en samlad övergripande bild, desto högre engagemang/konvertering/kundkrets blir resultatet. Allting påverkar sidans träffytor för sökmotoroptimering. Metabeskrivning, namn på bilder – you name it.

Mobilanpassade sajter

Har du koll på hur många av besökarna på din webbplats som använder desktop kontra mobil? Ett vanligt misstag är att glömma bort sidans framtoning i telefonerna. Detta trots att många webbar besöks 75-98 % från mobila enheter. Det mobila användandet ställer dock högre krav på webbplatser eftersom användarna förväntar sig att de ska vara användarvänliga och snabba, precis som på datorn. Användarna är inte förlåtande över långsamma webbplatser. Enligt användarundersökningar som gjorts förväntar sig människor att en sida ska ladda på maximalt 1,5 – 2 sekunder i mobilen. Men det är inte bara användarupplevelsen som påverkas av laddningstiderna. Även Google lägger stor vikt vid layout och laddningstider på mobilerna när det kommer till ranking.

Vasst mottagaranpassat content

Ett vanligt misstag är att ha fokus mer på budskap du som skribent vill få fram än på vad mottagaren vill läsa. Förmågan att visualisera mottagaren till texten är faktiskt en av de viktigaste egenskaperna hos en skribenten – om du vill lyckas få din text exponerad i den hårda digitala konkurrensen. Det är av yttersta vikt att målgruppsanpassa dina texter och alltid ställa sig själv frågan: ”är detta av intresse för min målgrupp”. Om svaret är tveksamt, ”hur kan jag få texten att ge värde till rätt personer?” När texten är klar ska du alltid kunna svara på frågan ”Varför och på vilket sätt är detta relevant för min målgrupp?”
Det är emotioner som skapar konvertering, snarare än fakta. Så även om det är viktigt att din text är kvalificerad och faktaunderbygd för att skapa förtroende, så behöver du också tänka på att den ska bidra till att bygga genuina digitala relationer med kunder. Receptet här är vasst och relevant innehåll.