Projektet startade med att en arbetsgrupp sattes samman med chefredaktör, några sakkunniga socionomer och två konsulter från vår systeravdelning Media720. En med redaktionell kunskap och en med kunskap om prenumerationsfrågor. Tillsammans analyserade gruppen läsarna utifrån en mängd parametrar och vi lyssnade av vad de själva tyckte. En ny innehållsstrategi formades och utifrån den bestämdes i vilka kanaler Socionomen skulle finnas och med vilket innehåll.
En slutsats av arbetet var att den digitala plattform som fanns inte höll måttet och därmed lyckades inte Socionomen nå personer med främst digitala läsarvanor. Socionomen ville och behövde bli en modern tidskrift med låst och exklusivt innehåll för prenumeranterna. Med möjlighet att prenumerera och betala direkt på sajten när läsaren hittar en låst artikel som lockar till läsning. Trafiken dit skulle skapas med hjälp av nyhetsbrev och sociala medier, och självklart skulle allt vara SEO-optimerat. Sist men inte minst bestämdes att den ska vara konverteringsdriven. För att få besökarna att både vilja konsumera mer innehåll och vilja teckna prenumeration.
Tech720 fick uppdraget att projektleda det arbetet.
En annan slutsats var att redaktionen var för liten med en anställd chefredaktör och några frilansare. Det är svårt att vara bra på både tidning, sajt, sociala medier och driva prenumerationsarbete via sitt redaktionella innehåll på en person.
En tredje var att innehållet inte attraherade personer i början av sin karriär.
Två upphandlingar inleddes
Media720 skulle göra ett urval av redaktionella leverantörer dit chefredaktören kunde flytta och där dra nytta av en bredare kompetensbas.
Tech720 skulle välja ut webbyråer som förstod uppdraget och kunde bygga en ny digital plattform.
Valet föll på A4 som redaktionell leverantör och på Rhyme Sthlm som webbyrå.
Arbetet med att få allt på plats
En ny arbetsgrupp bildades. Med konsulter från både media720 och tech720 samt personal från både A4 och Rhyme startade jobbet med att arbeta fram den nya webben och den nya formen för printtidningen.