Lookalike modeling handlar om att använda befintlig kunddata och profiler för att hitta liknande potentiella kunder (även kallade lookalikes) att marknadsföra till. Istället för att rikta in dig på potentiella kunder baserat på demografi eller geografisk plats (i en anda av ”spray and pray”) identifierar du personer som sannolikt har samma intressen och beteende som dina nuvarande idealkunder.
Det här tillvägagångssättet är inte bara känt för att hjälpa dig att spara tid och lägre anskaffningskostnader. Det hjälper dig att identifiera högkvalificerade kunder och utöka dina potentiella målgruppssegment. Enligt en källa har lookalike-målgrupper i genomsnitt en högre CTR (klickfrekvens) än andra målgrupper, 90 % av gångerna (källa).
Hitta lookalikes på dina bästa kunder
I allmänhet är företag bra på att köpa media och många har ofta omfattande mediebudgetar. Problemet är att de flesta inte är särskilt bra på att använda sin egen data för att skaffa nya kunder. Istället köper de media med generisk data, vilket resulterar i höga anskaffningskostnader.
Kampanjdata tenderar också ofta att stanna hos tredje parts mediebyråer. Eller så fastnar det i sociala nätverk eller annonsnätverk utan att generera något värde för det faktiska företaget.
Kort sagt är detta ett slöseri med mediebudgeten.
En bättre, mer effektiv och kostnadsbesparande marknadsföringsstrategi är att hitta lookalikes på dina bästa kunder. Detta koncept antar att människor som har samma sorts intressen och beteende kommer att agera på liknande sätt när det kommer till marknadsföringskampanjer.
Lookalike modeling är ett tillvägagångssätt som används av marknadsförare för att definiera kunder som är mest benägna att engagera sig i dina marknadsföringsbudskap. Detta är inget nytt tillvägagångssätt, det har använts i ett decennium inom direktmarknadsföring. Det som dock gör den stora förändringen nuförtiden är hävstången inom digitalt datadriven marknadsföring. (Hej Facebook, Twitch, Discord, Tik-Tok, LinkedIn, Instagram, Snapchat och andra sociala nätverk!) Tack vare dessa plattformar kan du vara mer exakt i vem du riktar dig mot.
Låter det vettigt än så länge?