2019-11-03 Karin Holmberg

Fem saker att tänka på – om ni ska rekrytera själva

Många företag väljer att sköta rekrytering själv.
Är ni ett av dem?
Då ska ni inte missa våra tips på fem saker som är bra att tänka på inför nästa rekrytering.

De senaste åren har möjligheterna för företag att själva sköta en rekrytering och hitta sin drömkandidat ökat markant. Bland annat har sociala medier och smarta rekryteringssystem gjort det enklare att sköta hela rekryteringsprocessen på egen hand. Men att processen blivit lättare innebär inte att resultatet blir bättre. Det finns många fallgropar som kan sätta käppar i hjulet när ni rekryterar.

Här är fem saker ni behöver tänka på om ni sköter ert företags rekryteringar.

Det tar tid
När man annonserar ut en tjänst är det oftast bråttom och man vill gärna hitta den bästa kandidaten snabbt och effektivt. Men att hitta en bra kandidat och gå igenom hela processen med intervjuer och tester tar betydligt längre tid än du tror. Mellan 70-100 timmar bör du räkna med enligt våra vana rekryterare.

Det blir inte alltid som man tänkt sig
Även om du har en bra tjänst att erbjuda så blir det inte alltid som man tänkt sig. En otydlig annons eller mindre genomtänkta frågor under en intervju kan göra att de kandidater du vill ha inte ens söker din tjänst – eller hoppar av under processen.

Ha inte en övertro på ditt företags attraktionskraft
Många har en övertro på sitt företags varumärke som arbetsgivare. För ett fåtal företag kanske det räcker med att sätta ut en platsannons för att få relevanta kandidater att söka tjänsten, men för de flesta behövs det en större insats för att nå resultat.

Din kunskap om rollen
Om du söker en specialistkompetens krävs det att du vet vad personen faktiskt ska jobba med. Om du inte är helt säker över vilka kompetenser som krävs är det svårt att ställa relevanta frågor eller utvärdera hur bra någon faktiskt kommer att vara i rollen.

Ditt kontaktnät och proaktiv rekrytering
Många av de bästa kandidaterna söker inte jobb. De tittar inte på platsannonser och de trivs egentligen ganska bra där de är. Då gäller att aktivt söka upp kandidater och sälja in rollen till de du tror kan passa.
Men utan det rätta kontaktnätet är det svårt att hitta de kandidater som du faktiskt vill anställa.

Lär dig mer – gå en kurs
Trots att det finns många fallgropar, kanske brister i intervjuteknik, kvalitetssäkring av kandidater eller litet kontaktnät finns mycket som talar för att göra det på egen hand. Men det kan vara smart att investera i att lära dig knepen för att för att lyckas. Några smarta tips är att gå en intensivkurs i rekrytering under några dagar, eller varför inte ta in en rekryteringskonsult som kan genomföra rekryteringar tillsammans med dig och överföra sin kunskap.

Här kan du läsa mer om vår utbildning eller kontakta oss för ett samtal om hur vi kan hjälpa er!

Läs även

2020-06-11
Fyra tips till dig som ska starta igång ett digitalt projekt
Att få ett projekt att ta fart kan vara krångligt i de bästa tider, och än värre i turbulenta, men håll ut, det finns några enkla saker att tänka på, som kan ge god hjälp på vägen och vara avgörande för ett bra resultat. [...]
2020-04-27
SEO-guruns perspektiv på komplexa funderingar - Intervju
Tech720 fick chansen att ställa några frågor till SEO-gurun Christian Rudolf, för att få en specialists perspektiv på både grundläggande funderingar och mer komplexa frågor om SEO. [...]
2020-03-31
Mikael om tech720s roll i digital utveckling - Tidskriftspodden
Mikael Mathison, Client Director på tech720 berättar hur vi stöttar kunden med att utforma digital strategi och genomföra digitala utvecklingsprojekt. I en sponsrad del av poddavsnittet med Linnea Kihlström intervjuas [...]