2020-03-19 Jonas Berg

Digitala investeringar i coronatider - så går ni starkare ur krisen

När efterfrågan stannat av och kampanjbudgeten strypts finnas det istället tid att höja blicken för att stärka era digitala plattformar, närvaro och kommunikation. Nu är det bra tid för mer långsiktiga insatser som förbättrar era förutsättningarna direkt och framförallt när det vänder. Även om normalläge känns avlägset just nu är det bara runt hörnet, håll ut och kämpa så är vi snart igenom!

analys webbprestanda
Dump: Lighthouse - web.dev

Här är lite inspiration till grundläggande och mer långsiktiga aktiviteter för att boosta era digitala plattformar, kommunikation och strategier. 

Några tips på digitala aktiviteter till marknadsförare, kommunikatörer och digitala strateger.

Undvik panikåtgärder - Analysera!

Det ingen bra idé att reagera med panikåtgärder när du ska ställa om till smartare digital marknadsföring och kommunikation. Börja med en grundläggande analys av tillgänglig data som beskriver digitalt beteende, konvertering och transaktioner. När du fått en samlad bild av nuläget kan du ta välgrundade beslut och prioritera rätt aktiviteter.

Designa en bättre användarupplevelse

Snygga till och designa en bättre användarupplevelsen på webben. Ge företagets kommunikativa nav och viktigaste digitala plattform bättre struktur, navigering och visuell kärlek. Har ni inte beskrivit era beteendetyper (personas) eller uppdaterat kundresekartan på länge, passa på. Se också till att intervjua era användare/kunder för att fånga upp verkliga behov, synpunkter och idéer.

Växla upp SEO-arbetet

Passa på att göra en grundläggande SEO-analys och agera på prioriterade insikter. Se över redaktionell struktur, SEO-mall och gå igenom keywords och sätt ambitiösare mål. Om någon anser att ni ska prioritera annorlunda kan du alltid påminna dem om att söktrafiken är superviktig "köp-redo" trafik som letar efter just ert innehåll, produkt eller tjänst. En bra början i SEO-arbetet är att göra en enklare online-analys - https://web.dev/ - att jämföra med konkurrenterna är en bra måttstock.

Använd nätverket för distribution

När det råder annonsstopp får man förlita sig på kollegornas goda vilja och att ert samlade nätverk löser distributionen. Se bara till att skapa riktigt bra, trovärdigt och värdeskapande innehåll med hög shareability som de anställda med stolthet delar, då kan den samlade räckvidden ta innehållet riktigt långt.  

Justera tonalitet och budskap i kampanjer

Förutsatt att ni inte valt att helt stoppa alla kampanjer kan en tillfällig paus behövas för att justera innehållet till en lite varmare och mjukare approach. Tona ner pushiga säljtexter och tänk på att innehållet ska klarar sig i ett flöde med mer dystopiskt innehåll. 

Nytt värdeskapande content

Se över contentstrategin, uppdatera content-kalendern och passa på att skapa riktigt bra värdeskapande content (!). Fokusera på att leverera värden till kunder och målgruppen genom att generöst dela inspiration och kunskap, det skapar trovärdighet och öppnar för framtida affärer. Glöm inte bort att också planera för distribution och uppföljning :)

Planera för normalläge

Marknadens nuvarande förlamning kommer inte vara för alltid, glöm inte bort att planera för en normaliserad marknad och efterfrågan. När det tar fart, se till att vara redo med bästa tänkbara förutsättningarna. 

--

Det finns såklart många andra aktiviteter att ägna sig åt under rådande vakuum. Att fokusera på utbildningar och certifieringar, utmana gamla affärsmodeller i en Google Design Sprint eller designa en riktigt bra kundupplevelse är också en bra idéer. Om ni är nyfikna på hur och vad just ni kan göra eller bara vill få en inspirerande injektion, ta in extern kompetens.

Ta hand om varandra och kämpa, snart vänder det!

/ tech720s digitala strateger - Kontakta oss